„Красотата ще спаси света!“ е от онези толкова използвани заключения, че дори вече не го подлагаме на съмнение. Винаги можем да го подметнем в някой разговор, ако това ще подкрепи тезата ни. И въпреки че не мога да кажа, че вярвам във всесилните възможности на красотата, все пак тя не е напълно беззащитна. Защото светът невинаги е общата съвкупност от всичко на нашата малка синя планета, а е съвкупност от нашите мисли, изживявания, емоции и желания.

Точно така - на­шият малък личен свят, който никога не остава чужд към положителното, емоционалното и красивото. А сякаш всичко това се обединява в пътуването. Независимо дали е с любимия човек, дали е просто за изчистване на съзнанието или с най-добрите приятели - това е от онези по-близки до нас специални моменти. Представете си, че пътувате по живописен път само за да достигнете до прашен селски път, който се извива нагоре през зелени поляни и хълмчета. Стигате до горе, спирате, а слънцето току-що е понечило да се скрие отвъд хоризонта. Точно този момент, в който изчиствате всичко, е красив и ценен. Когато сте просто там за момента, а не защото е било задължение. Точно в този момент се цели и новият MINI Cooper S Countryman и това, повярвайте ми, се усеща.

Градското SUV в MINI форма

„Хм, това MINI далеч не е мини.“ Първата ми реакция, когато видях автомобила още на официал­ната му премиера у нас. И в това няма нищо лошо, защото Countryman е само един от моделите на компанията. Ако трябва да бъда откровен, първият опит с Countryman сякаш беше прекалено рано - тогава идеята за компактния градски кросоувър или SUV сякаш не беше узряла или по-скоро потребителите не бяха готови за нея. Но днес, когато това е един от най-бързо развиващите се и популярни сегменти, новият Countryman не идва рано за партито, а напротив - точно навреме. И трябва да отбележа идва в подходящия дрескод.

Пред мен седеше изключително чаровната (определение, което не мога да обещая, че няма да използвам повече) бяло-синя кола. Бързо набелязах нещата, които ми харесаха. Новият MINI Cooper S Countryman ALL4, който седеше пред мен, наистина имаше облик, който привлича погледите. Това се потвърди през следващите два дни, в които го тествах. Не можеше да остане незабелязан, а погледите бяха не от онези, леко мнимите, а пълни с приятна почуда и дори добронамерено любопитство. Първото най-вероятно идва именно от големината на това MINI. То е с 20 см по-дълго от предшественика си, което означава над 4 метра. Височината му е малко над 1.5 метра, а пътният просвет е  16.5 см. Не, не е някакъв голям и тромав автомобил, даже напротив, просто асоциацията винаги е с лека усмивка „Какво мини...“.

Новият Countryman има един от най-симпатичните дизайни, които ще срещнете на пътя днес.

А самото MINI изглежда толкова симпатично, но и някак зряло, пораснало. Като младеж, който пази все още усмихнатия и любопитен поглед на малко хлапе. Фаровете играят основна роля за това. Въпреки че вече не са изцяло кръгли, формата им е елипсовидна, а и около тях като контур са дневните светлини - решение, което приветствам. Решетката е леко извита, което отлично се напасва с долната част на колата. Леко издутите калници, по които откриваме защитните пластмаси за черните пътища, добавят още зрялост. А за по-приключенския дух на колата спомагат праговете. Запазен е цялостният дух на MINI, но е и надграден. Точно това се усеща и при задния капак - елипсовидни светлини, по-мускулеста броня и относително малко задно стъкло. Отварянето на багажника става чрез помахване с крака под бронята. След това се открива никак немалко пространство за типа автомобил - обемът е между 450 и 1390 литра, като върховото е със спуснати седалки. При тях удобното е, че можете да спускате всяка отделно. И тъй като все още съм на задните седалки, там спокойно могат да седнат дори трима възрастни. Когато на­строих предната седалка за себе си (около 1.86 м), спокойно можех да седна отзад, където имах достатъчно място както за краката, така и над главата си.

 

На предната седалка

Отварям шофьорската врата и бързо усещането за класически елементи и нови технологии се завръща. Сядам на удобната седалка и оглеждам материалите. Комбинацията е на много високо ниво - меките материали, елипсовидните въздухопроводи, кръглият централен панел и дори малкото английско знаме на волана правят купето приятно. Към тях се включват кръглите дръжки на вратите, някои от контролите, които наподобяват ръчките в самолетните кабини, както и пространственото осветление вътре. Контролите за управление на климатичната система са здрави и връщат приятно усещане при завъртане. Същото мога да кажа за всички бутони на арматурното табло. Налични са и някои елементи от лъскава пластмаса, която не мога да кажа, че ми е любима, но тук е използвана пестеливо.

Воланът е удобен, а бутоните на него са малко странни. От една страна, формата им е причудлива, но от друга, тези за смяната на музика не са директни. Първо трябва да изберете следваща песен, а след това да изпълните действието.

Оборотомерът и скоростомерът са класически и това ми хареса, а индикаторът за налично гориво е изнесен отстрани под формата на скала. Симпатично. В по-високото ниво на оборудване можете да имате и HUD дисплей, на който виждате цялата необходима информация, докато шофирате, за да не отделяте поглед от пътя.

В новия Countryman комуникацията с множеството функции на колата става през 8.8-инчов дисплей, който за първи път е сензорен (в по-високото оборудване). Така взаимодействието с инфотейнмънт системата става или чрез докосване, или чрез удобния въртящ се контролер (също има сензорна повърхност)между седалките, заобиколен от бутони за преки пътища. Конфигурацията напомня на iDrive на BMW. По време на път залагах на физическите контроли, тъй като разсейването е по-малко. Самата система предлага всичко необходимо - навигация, връзка с телефона за мултимедия и разговори и сериозно количество настройки на автомобила. Може би в началото ще откриете повечето възможности и цветове за леко объркващи, но ще свикнете бързо. Трябва да похваля и решението за възможност за разделяне на екрана, за да имате повече информация. Например можете да пуснете картата, а до нея информация за потреблението на автомобила.

За да допълни приятелската атмосфера, около кръглата конзола, където е разположен основният екран, има LED светлини. Те реагират според ситуацията. Ако шофирате в природосъобразния Green режим, светлината е зелена. Ако увеличавате музиката, тя ви показва нивото, а ако променяте температурата, тя ще бъде или червена, или синя.

Ако трябва все пак да изкажа лека критика към купето, тя е свързана с леко намалената видимост заради по-малките прозорци.

На пътя

Автомобилът, който тествах, беше оборудван с 8-степенна автоматична скоростна кутия, 4-цилиндров двулитров бензинов двигател със 192 к.с. С него колата ускорява от 0 до 100 км/ч за едва 7.2 секунди, а средният разход според официалната информация е 6.2 литра. От моите наблюдения градският разход е около 8 л, а ако се отпуснете с по-агресивно шофиране, може и да го надвишите. А това MINI дава предпоставки. Това става чрез трите налични режима на поведение, които избирате от пръстен на скоростния лост. Наличен е по-пестеливият Green режим, който комбинира MINIMALISM Analyser с интелигентно управление на климатичната система (може да се изключи), за по-нисък разход. MID е средният режим, който предоставя по-класическо поведение, а SPORT прави колата по-предразположена към бързо шофиране - от предавките, през твърдостта на волана, та чак до реакцията на педала за газта.

Общото впечатление от поведението на новия Cоuntryman е високо. Автомобилът е много маневрен, а системите се възползват максимално от задвижването на четирите колела не само за извънградските пътища, но и на по-бързия асфалт. Не трябва да пропускам и т.нар. Progressive steering, който пък е голяма помощ при паркиране. Всъщност новото MINI може да се паркира само ако му се доверите. Останалите помощни системи включват автоматичен круиз контрол и предупреждение за сблъсък.

Благодарение на интелигентното задвижване и на четирите колела автомобилът се справя добре с черния път.

Цялото усещане от MINI Cooper S Countryman ALL4 е за много приятен за управление автомобил, в който ще се чувствате добре. Дори да излезете на черен път. Към последното подтиква и функцията Mini Country Timer, която показва трудността на прео­доления терен и ви награждава със звезди.

Красивата гледка

Новият Countryman е автомобил, създаден да се чувствате добре в него, да бъдете различни и с лекота да се отправите на приключение извън града в търсене на Гледката. И в това си начинание се справя по отличен начин, но от тук идва и въпросът за потребителските предпочитания и цената. Базовият вариант на тестовия модел започва от 62 900 лева с ДДС, а с пълните екстри може да достигне и до доста по-сериозна сума. Разбира се, в тази цена получавате високото качество на марката, а и нещо по-интересно от това, което виждаме всеки ден.

Оцени:
Рейтинг: 4
Още от Tech

Microsoft HoloLens вече се използва и от автомобилните дизайнери на Ford

0 | Преди 12 ч.